Logga OLT_mobil

Förbättra din hållning

Bilden är hämtad från Kupé Maj 2015 Bilden är hämtad från Kupé Maj 2015

Dålig hållning tror vi ofta beror på för lite träning. Men det behöver inte vara hela anledningen. Genom att se på oss själva ur ett helhetsperspektiv kan vi förändra vår hållning med små steg. 

Många lider av dålig hållning. Gamnacke, framåtlutande gång och ihopsjunkna axlar är alla problem som leder till värkande rygg, nacke och skuldror. Lösningen tänker de flesta automatiskt är mer motion. Och visst är det bra, och en väg till en friskare kropp. Men faktum är att hållningen är ett resultat av både fysiska och psykiska orsaker. Vill du vara rak i ryggen som en fura kan det vara bra att fokusera även på insidan. 

- Ofta separerar vi huvudet och kroppen, men det finns ett väldigt starkt samband mellan vårt fysiska och psykiska tillstånd, säger Stefan Holmström, lektor på institutionen för psykologi vid Umeå universitet. 

Han menar också att dagens stressiga liv inte alltid gör det så enkelt för oss att må bra. Enligt en rapport från Arbetsmiljöverket upplevde förra året var fjärde svensk arbetsrelaterade problem. Bland besvären nämns sömnbesvär, ångest och depression, men också värk i rygg, nacke och hals. Påfrestande arbetsställningar gör sitt till, men den vanligaste orsaken till besvären var stress. 

- Gör vi inget åt stressen bryter det efter tid ned kroppen. Det är heller inte ovanligt att stress, oro och ångest resulterar i fysiska besvär, men det är väldigt olika från individ till individ, säger Stefan Holmström. 

Även Susanna Moser, legitimerad fysioterapeut och rörelsepedagog, ger rådet att söka både fysiska och mentala förklaringar vid värk och dålig hållning. Om du tar dig själv på allvar och lyssnar på kroppen ökar möjligheterna till god hållning. Ett exempel är när vi sitter med hopsjunkna axlar och bröst. Det behöver inte vara ett resultat av för lite träning, utan kan lika gärna bero på att vi går eller har gått igenom en kris. 

- När vi är stressade, rädda eller oroliga drar vi ofta ihop axlarna och spänner magmusklerna. Det sker utan att vi tänker på det och är något vi gör för att skydda oss själva. Samtidigt får vi också svårare att andas, säger Susanna Moser. 

- Andas vi inte ordentligt får vi ut mindre syre till kroppens alla organ, inklusive musklerna, vilket kan göra dem stela och spända. Håller vi en sådan position under en längre tid orsakar det också ofta smärta i rygg, axlar och nacke. 

Hon tror också på att ändra inställningen till träning. Vi lever i en tid med stort fokus på fysisk förmåga och utseende. Tänk om vi under nästa springtur fokuserade på skogen och naturen i stället för att jaga bättre resultat. Ett träningspass där kroppen har fått arbeta och sinnet vila. Susanna Moser är övertygad om att det skulle lätta bördan som ligger på mångas axlar kring träning. 

Vågar vi slappna av känns det kanske mentalt som att en börda släpper från axlarna, men förmodligen spänner vi också av fysiskt, vilket är ytterligare ett steg till bättre hållning. 

Många idag likställer rörelse med att springa maraton eller att gå på gym. Men det går mycket väl att skapa sig en bra hållning genom promenader, mycket vardagsmotion och en sådan enkel sak som att lära sig att sitta rätt. 

Genom att öva på att vila på dina sittben kan du åstadkomma stor förändring. Du kan pröva genom att röra dina höfter framåt eller bakåt. 

- När sittbenen är för långt framskjutna hamnar du i en hopsjunken position och är de för långt bak håller du en för svankande position. I förlängningen orsakar det onödig muskelbelastning. 

Men även om dålig hållning kan vara sprungen ur ett tungt sinne, är det värt att komma ihåg at motion ofta är effektivt vid psykiska problem - så länge inte motionen i sig blir en stress. 

- Vi kan göra en massa saker trots att vi har negativa känslor och tankar inom oss. Att vi känner att vi måste må bra innan vi kan göra något, det kan man försöka komma ifrån. Fysisk aktivitet hjälper till att slå av kroppens stressystem. Ibland räcker det med att ta den där tiominuterspromenaden hem från jobbet efter en hård arbetsdag för att må lite bättre, säger Stefan Holmström. 

Hur lång tid tar det då att skapa sig en bra hållning? Det beror självklart på vilka erfarenheter du bär med dig, både fysiskt och mentalt, men det är oftast ingenting som görs i en handvändning. 

- Men med lite tålamod och små steg i taget kommer du långt. Se det inte som att du ska ta bort något som är dåligt, utan som ett sätt att utöka dina kunskaper kring hur du tar hand om dig och mår bättre, säger Susanna Moser. 

Artikeln är hämtad från Kupé, maj 2015

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Rune Yttersjö » Hälsosamnt att undersöka hälsa:  ”Viktigt inlägg också aktuellt i anslutning artikel i SLA idag kring sjukskrivnin..”

  • Rune Yttersjö » Nu är vi igång!:  ”Äntligen ett koncept med kompetens och helhetsperspektiv på individer!”

Bloggarkiv